porządek na biurku

JAK PRASTARA MĄDROŚĆ PODNIOSŁA MOJĄ PRODUKTYWNOŚĆ

 

Spojrzyj na swoje biurko.

Czy jest na nim porządek? Czy zasłane jest papierami i segregatorami? A może piętrzą się na nim sterty już sama nawet nie wiesz czego? Możesz się zapierać, że te sterty są wynikiem sprzątania, ale układanie wszystkiego na kupki porządkiem nie jest.

Porządek na biurku nie powinien być jednorazowym wydarzeniem, lecz stanem permanentnym. To dlatego, że zagracone biurko nie wspiera produktywności. Wręcz przeciwnie może wywoływać lęki, poczucie przytłoczenia lub prokrastynację.

Moja mama wyznaje zasadę ZUP, czyli Zawsze Utrzymuj Porządek. Próbowała mi ją wpoić kiedy byłam dzieckiem, ale należałam raczej do opornych w tej materii.

Czy to nie brzmi znajomo? Chyba każdemu z nas w dzieciństwie powtarzano jak mantrę: sprzątaj regularnie, zawsze utrzymuj porządek, odkładaj rzeczy na miejsce. Czy odniosło to sukces w Twoim przypadku?

Dopiero po latach doceniłam zasadę Zawsze Utrzymuj Porządek, szczególnie jeśli chodzi o miejsce pracy.

Kiedy pracujesz ogromnie istotna jest umiejętność długiego skupienia uwagi na zadaniu. Twoje otoczenie nie powinno Cię więc rozpraszać. Wszelkie sterty i porozrzucane na biurku rzeczy, to nic innego jak mnóstwo rozpraszaczy. Nawet lista zadań powinna być schowana kiedy zabierasz się do pracy, bowiem wystarczy jeden rzut okiem na listę, by popaść w demotywujące przygnębienie z cyklu: „o matko! Ile jeszcze przede mną pracy…”.

Być może moja mama poniosła porażkę we wpajaniu mi zasady ZUP, ponieważ jej metoda nauczania nie była właściwa. Nie przedstawiła mi ona żadnych przydatnych wskazówek, ani zasad poza jedną: odkładaj wszystko na miejsce.

Dzisiaj sama stosuję zasadę ZUP na biurku, bo korzystając z tej metody w miejscu pracy zyskuję bardzo dużo: produktywność, dzięki, której mam więcej czasu na relaks i czas z rodziną.

Utrzymanie porządku na biurku jest łatwiejsze niż myślisz. Wystarczy znać kilka użytecznych trików i się do nich zastosować. Podstawowe zasady metody ZUP, które wypracowałam w praktyce to:

Wyrzucaj to co zbędne

Podstawowa zasada sprzyjająca utrzymaniu porządku, to bieżące wyrzucanie tego co jest zbędne. Pozbywanie się szpargałów musi być nawykiem w Twoim procesie sprzątania. Da się zatrzymać wszystkiego. Pozbądź się rzeczy bezużytecznych, takich, które nie kojarzą się z niczym przyjemnym, zepsutych, które łatwiej jest zastąpić nowymi lub naprawić (bądź ze sobą szczera: kiedy będziesz miała czas to naprawić).

 
Wyznacz miejsce dla każdego przedmiotu

Skoro już pozbywasz się na bieżąco zbędnych rzeczy (punkt 1), to dla pozostałych, powinnaś znaleźć odpowiednie miejsce. Na ogół największy bałagan tworzą rzeczy „bezdomne”, takie, z którymi nie wiadomo co zrobić, bo tak naprawdę nie mają swojego miejsca. Miejsce powinno być dobrane zgodnie z przeznaczeniem danego przedmiotu, czy częstotliwością używania. Przykładowo nożyczki powinny być gdzieś w łatwo dostępnym miejscu, ponieważ używamy ich często i krótko, np. odcięcie metki od nowej bluzki.

Odkładaj rzeczy na miejsce

Po to wyznaczyłaś miejsce dla każdego przedmiotu, aby go tam odłożyć. Jeśli odkładasz rzeczy na miejsce nie tylko utrzymujesz porządek, ale również oszczędzasz czas, kiedy po coś sięgasz, ponieważ zamiast miotać się w poszukiwaniu danego przedmiotu, od razu idziesz tam, gdzie wiesz, że jest jego miejsce.

Nie zostawiaj bałaganu na potem

Odłożenie sprzątania na później, to niezwykle silna pokusa. Oprzyj się jej i sprzątaj na bieżąco. Kontroluj porządek na biurku, trzymając się zasady: na biurku jest tylko to czego potrzebuję do wykonania bieżącego zadania. Kiedy kończysz zadanie, skreślasz je z listy rzeczy do zrobienia i od razu sprzątasz rzeczy, które były Ci potrzebne do jego wykonania. W przeciwnym razie zbierzesz na biurku tyle rzeczy, że sprzątnięcie będzie wymagało kilku godzin. Tak duże porządki trudno wcisnąć w napięty grafik i łatwiej jest to prokrastynować.

Grafik cyklicznych czynności

Harmonogram obowiązków może być pomocny w utrzymaniu trybu regularnego sprzątania. Możesz wyznaczyć konkretny dzień w tygodniu na przetarcie biurka i lampki detergentem, aby zrobić z tego nawyk: być może piątek na zakończenie tygodnia, lub poniedziałek na jego otwarcie.

Jeśli zalegają Ci na biurku dokumenty, które wymagają dodatkowej czynności np. zeskanowania, czy nadania pocztą, możesz wybrać jeden dzień w tygodniu na skanowanie dokumentów, albo wizytę na poczcie. Wówczas możesz zbierać takie dokumenty w specjalnie przygotowanej do tego celu kuwetce.

 

Zaplanuj sprzątanie

Miej zawsze w grafiku czas przeznaczony na sprzątanie. Ustaw sobie przypomnienie 15 minut przed końcem pracy. Niech to będzie dla Ciebie sygnał, że czas wyłączyć komputer, umyć kubek i sprzątnąć biurko.

Nie dopuszczaj do tego, aby biurko było na tyle brudne by wywołać negatywne nastawienie i myśli, oraz poczucie przytłoczenia ilością pracy.

Twoja produktywność Ci podziękuje.

Jaki masz sposób na utrzymanie porządku na biurku?

Udostępnij lub polub:
FACEBOOK
FACEBOOK
SOCIALICON
Follow by Email
RSS

Przeczytaj również

JAK EFEKTYWNIE ODPOCZYWAĆ I PRODUKTYWNIE PRACOWAĆ?...   Granice między pracą i tym wszystkim co pracą nie jest, nigdy nie były bardziej rozmyte niż dzisiaj. Częściowo stało się to za sprawą smartf...
5 POMYSŁÓW NA ROZPOCZĘCIE PRODUKTYWNEGO DNIA PRACY... Jak często przychodzisz do biura i zastanawiasz się: „od czego zacząć?”. Jeśli masz pilne zadanie do wykonania lub poranne spotkanie to wybór jest ocz...
7 RZECZY, KTÓRE MOŻESZ ZROBIĆ W 15 MINUT Dzisiaj z wizytą wpadła do mnie przyjaciółka. Tuż przed umówioną godziną zadzwoniła, żeby poinformować mnie, że spóźni się 15 minut. Postanowiłam to w...
JAK SPRAWIĆ, ABY DZIECKO SPRZĄTAŁO SWÓJ POKÓJ!... Utrzymanie w czystości domu, w którym są dzieci, jest niekończącą się walką. Chyba żadna matka temu nie zaprzeczy. Ja również mówię: TAK! To prawdziwe...

O autorze

GlamMam

Zobacz wszystkie posty
  • Love life

    Idealny artykuł dla mnie! Będę stosować wskazówki w praktyce :)

    • http://czasglammam.pl GlamMam

      Bardzo mi miło. Polecam się na przyszłość!

  • http://www.kosmetykiani.pl/ Anna

    Widzę, że mamy podobny punkt widzenia – świetnie pod podsumowałaś. :-)

    • http://czasglammam.pl GlamMam

      Gdybym 25 lat temu powiedziała mojej mamie, że tak się wezmę za porządki, to chyba by mnie wyśmiała (^_^)

      • http://www.kosmetykiani.pl/ Anna

        Haha, dokładnie. Już sobie wyobrażam jak 5-letnia ja sprzątam, odkurzam i porządkuję zabawki. 😀

        • http://czasglammam.pl GlamMam

          A jednak z czasem się coś zmienia:)