nice to have

7 RZECZY, KTÓRE MOŻESZ ZROBIĆ W 15 MINUT

Dzisiaj z wizytą wpadła do mnie przyjaciółka. Tuż przed umówioną godziną zadzwoniła, żeby poinformować mnie, że spóźni się 15 minut. Postanowiłam to wykorzystać konstruktywnie i sięgnęłam po moją listę 15 minutowych nice to have.

 

Być może zastanawiasz się czym owa lista jest. Otóż wychodzę z założenia, że przez palce przecieka nam mnóstwo niewykorzystanego czasu. O ile równoległe wykonywanie czynności mocno angażujących umysł stanowczo odradzam, o tyle łączenie prostych zadań doskonale zdaje egzamin. I tak dzisiaj podczas 10 minutowej rozmowy telefonicznej wstawiłam pranie i uprałam tapicerkę na fortelach w jadalni.

Czasami robi nam się taki bufor czasowy (5, 10 lub 15-minutowy), który kompletnie nie wiemy jak wykorzystać, więc często sięgamy wówczas po komputer lub telefon. Ja jednak na takie okazje mam 3 listy. Każda z nich zawiera propozycje zadań przewidzianych na 5, 10 lub 15 minut. Te zadania nie są kluczowe dla osiągnięcia moich celów, są nice to have, czyli miło by było je wykonać, ale bez nich świat się nie zawali. To właśnie na te drobne czynności najczęściej mówimy, że brak nam czasu lub w kółko je odkładamy.

Jeśli więc chciałabyś jeszcze lepiej wykorzystywać swój czas weź kartkę i długopis (lub otwórz aplikację w telefonie) i zanotuj co mogłabyś zrobić, kiedy następnym razem będziesz miała na przykład 5 minut do wyjścia.

Jeśli brak Ci pomysłów zawsze możesz skorzystać z poniższej listy:

  1. Sprzątnij biurko – szczerze mam nadzieję, że wstając od biurka zostawiasz porządek, by zacząć nowy dzień z czystym biurkiem i umysłem, ale jeśli jednak tak się nie dzieje, wykorzystaj te ekstra 15 minut na ogarnięcie przestrzeni, w której pracujesz. Nie chodzi tylko o sprzątnięcie blatu (to powinno Ci zając zaledwie 5 minut), ale o zorganizowanie tego co znajduje się w szufladach. Wyrzuć stare i nieaktualne papiery i uporządkuj zawartość korzystając z plastikowych koszyczków. Uwielbiam sklepy typu 1001 drobiazgów, ponieważ zawsze mają w asortymencie małe plastikowe koszyczki lub pojemniczki w różnych kształtach i rozmiarach i to w przystępnych cenach. Poza tym śmiało możesz wykorzystać plastikowe pojemniki po żywności (np. po lodach). Układając i segregując wszystko w pojemniczkach łatwiej jest utrzymać porządek (każda rzecz ma swoje miejsce), ale też cokolwiek znaleźć.

 

  1. Zorganizuj pulpit swojego komputera – jedna z mądrości, których nauczył mnie mój mąż, to nie zapisywanie plików na pulpicie komputera. Jeśli bowiem komputer ulegnie jakiejś awarii, przywrócenie plików z pulpitu jest raczej niemożliwe. Przyznaję jednak, że zdarza mi się zgrzeszyć i w pośpiechu zapisać coś w tym zakazanym miejscu. Pomna ryzyka zawsze z przyjemnością wykorzystam dodatkowe 2 minutki na zrobienie porządku na pulpicie. Przede wszystkim na pulpicie zostawiam tylko skróty do najczęściej używanych folderów. Pliki źródłowe zawsze przenoszę do odpowiedniego folderu na dysku. Pliki, które zapisałam na pulpicie dlatego, że potrzebowałam ich tylko na chwilę – kasuję. Dzięki temu już po kilku minutach mam zorganizowany i bezpieczny komputer.

 

  1. Wyczyść telefon – Organizacja pulpitu tyczy się smartfonów. Często ściągamy jakieś nowe aplikacje tylko po to, by po kilku dniach przekonać się, że nie są nam do niczego potrzebne, dlatego warto raz na jakiś czas zrobić przegląd zawartości telefonu i uwolnić jego pamięć od zbędnych rzeczy. Zajmuje to tak mało czasu, że można to zrobić jadąc dwa przystanki tramwajem.

 

  1. Zgraj zdjęcia i zrób kopię bezpieczeństwa – Kiedy ostatnio zgrałaś zdjęcia z telefonu? Znam osoby, które zdjęcia zgrywają raz na parę lat – w momencie kiedy wymieniają telefon, mimo, że przecież zajmuje to tylko kilka minut. Jest co najmniej jeden powód, dla którego warto regularnie kopiować zdjęcia – kradzież. Uwierz mi, że to nic przyjemnego, kiedy padnie się ofiarą kradzieży telefonu. W telefonie mamy wiele rzeczy, które rozpatrujemy jako coś bardzo osobistego: numery telefonów, adresy, zdjęcia. Dyskomfort spowodowany kradzieżą może być nieco mniejszy jeśli będziesz mieć świadomość, że udało Ci się zachować chociaż część danych. Najprostsze rozwiązanie, to korzystać z chmury. Wciąż jednak jest wielu sceptyków tego rozwiązania, ponieważ mają obawy o cyber-kradzież. Inna możliwość to użycie aplikacji IFTTT, a w niej apletów automatycznie zgrywających nowe dane, zdjęcia itp. Ściągnięcie aplikacji i ustawienie apletów zajmie Ci 10 minut – potem aplikacja działa już sama. Jeśli to też Cię nie przekonuje pozostaje „staromodne” zgrywanie danych z telefonu na dysk. Zadbaj też o bezpieczeństwo danych, które masz na komputerze. Co parę miesięcy rób kopię zapasową dysku. To zajmie Ci dokładnie 15 minut, czyli tyle czasu ile wiele osób bez żalu marnotrawi w ciągu dnia.

 

  1. Zrób porządek w szufladzie – nawet w najczystszym z pozoru domu znajdzie się takie miejsce, którego latami detergent nie tknął. Są to najczęściej wnętrza szafek lub szuflad. Najczęściej sprzątamy, to co na zewnątrz zapominając o tym, że przynajmniej raz w roku należałoby wytrzeć wnętrze szafy, czy biurka. Ta misja może przerażać, ale jeśli tego słonia podzielimy na kawałki, to łatwiej będzie to przełknąć. Jeśli więc następnym razem będziesz mieć wolne 15 minut, to obierz sobie za cel umycie jednej szuflady. Wszystko z niej wyjmij, wyrzuć to co niepotrzebne, a resztę przetrzyj i włóż z powrotem.

 

  1. Wybierz 3 rzeczy do oddania – jeśli nie masz nawyku bieżącego wyrzucania lub oddawania niepotrzebnych rzeczy, to zdopinguj się ustawiając minutnik na 5 minut. Powiedz sobie, że w tym czasie musisz znaleźć co najmniej 3 rzeczy, których się pozbędziesz. Jeśli nie jesteś gotowa na odgruzowanie mieszkania, to może ta metoda małych kroczków pomoże Ci się pozbyć chociaż części zbędnych rzeczy.

 

  1. Wyczyść skrzynkę odbiorczą – czyszczenie skrzynki odbiorczej powinno być elementem rytuału i z pewnością nie powinnaś tam zaglądać zawsze, gdy masz wolną chwilę. Te dodatkowe 5 minut możesz jednak wykorzystać na wypisanie się z niechcianych newsletterów.

 

Jakie czynności wpisałaś na swoją listę?

 

 

Udostępnij lub polub:
FACEBOOK
FACEBOOK
SOCIALICON
Follow by Email
RSS

Przeczytaj również

15 SKUTECZNYCH SPOSOBÓW NA POKONANIE PROKRASTYNACJ...   Prokrastynacja (z łac. procrastinatio) – pod tą enigmatyczna nazwą kryje się coś co zna każdy z nas, coś tak naturalnego jak oddychanie i pows...
5 POMYSŁÓW NA ROZPOCZĘCIE PRODUKTYWNEGO DNIA PRACY... Jak często przychodzisz do biura i zastanawiasz się: „od czego zacząć?”. Jeśli masz pilne zadanie do wykonania lub poranne spotkanie to wybór jest ocz...
ZASADA DOTKNIJ TYLKO RAZ WYNIESIE CIĘ NA WYŻYNY PR...     Dotknij Tylko Raz jest, moim zdaniem, jedna z fundamentalnych zasad produktywności i zarządzania sobą w czasie. Zasada ta jest bardz...
LISTA RZECZY, KTÓRYCH NIE ZROBISZ, W SŁUŻBIE TWOJE... Już w tym tygodniu rodziny zasiądą przy świątecznym stole, dzieląc się życzeniami i ciepłą atmosferą. W mojej rodzinie Wielkanoc przebiegała zawsze zn...

O autorze

GlamMam

Zobacz wszystkie posty
  • http://www.adreamerslife.pl/ Angelika / a dreamer’s life

    Wszystkie Twoje propozycje powinnam zaczac wprowadzac w zycie… Ciagle odkladam na pozniej wirtualne porzadki na komputerze, telefonie i dysku…

    • http://czasglammam.pl GlamMam

      Angelika, trzymam kciuki!

  • Paulina

    Fajnie, że przypominasz o takich czynnościach 😀 ja mam już wyrobiony nawyk i nie lubię mieć bałaganu – tyczy się to również sprzętów elektronicznych :)

  • AnetaNieZajac

    15 minut to idealny czas na drzemkę 😉 Podoba mi się pomysł z taką listą. Często właśnie na kogoś/coś czekam, coś się przesunie i ten czas faktycznie ucieka.

    • http://czasglammam.pl GlamMam

      Drzemka regeneracyjna – świetny pomysł. A skoro jest na nią tylko 15 minut to nie ma zagrożenia, że wpadnie się w fazę REM(^_-)

  • http://polkapotrafi.blogspot.com jolabe

    Właśnie te rzeczy robię kiedy mam 5 minutek. Do mojej listy włączam też porządki w kuchni: umycie piecyka, zlewu, przejrzenie terminów ważności produktów. To też dobry czas na poodkładanie rzeczy na miejsce. Można wynieść śmieci. Można nałożyć maseczkę i się chwilę zrelaksować :-) Czasem też czytam, na to często brakuje mi czasu.
    Dzięki, za ostrzeżenie, że jak coś jest zapisane na pulpicie to może zginąć bezpowrotnie w razie awarii! Zwykle zapisuję tam tylko pliki tymczasowe, ale czasem zdarzy się i coś ważniejszego.

    • http://czasglammam.pl GlamMam

      Podoba mi się Twój pomysł z maseczką – 15 minut dla siebie!
      (^_-)