ORGANIZOWANIE

6 PROSTYCH SPOSOBÓW BY ZORGANIZOWAĆ SIĘ W DOMU

 

Spójrzmy prawdzie w oczy: większość z nas marzy o tym by mieć więcej czasu. Tak naprawdę wcale nie chodzi o wydłużenie doby tylko o lepsze zorganizowanie się. To właśnie bycie zorganizowaną zapewnia Ci więcej czasu, niweluje stres, niepewność i poczucie braku kontroli nad swoim życiem. Bycie zorganizowanym wymaga trochę wysiłku i energii (przynajmniej dopóki nie stanie się to nawykiem). Dobra wiadomość jest taka, że możesz zastosować proste triki, które pomogą Ci się zorganizować. A gra jest naprawdę warta zachodu, ponieważ dzięki temu możesz zaoszczędzić czas.

 

  1. Wyeliminuj tak dużo decyzji jak to jest możliwe

Podejmując decyzje marnujemy mnóstwo czasu i siły woli. Dlatego uwielbiam listy i szablony. Jeśli masz listę nie musisz się zastanawiać co zrobić w następnej kolejności. Szablon natomiast jest gotowym narzędziem wielokrotnego użytku. Ale uwaga, ponieważ tworzenie takich narzędzi jak szablony też pochłania czas, warto to robić tylko dla tych zadań, które się cyklicznie powtarzają. Wówczas jeden szablon zaoszczędzi Ci dużo czasu w przyszłości i realnie odczujesz zwrot z inwestycji, jaką było przygotowanie szablonu.

Jeśli chodzi o plan działania, zacznij od zrobienia listy projektów. Następnie zaplanuj miesiąc, tydzień, dzień. Dzięki temu będziesz miała gotową listę zadań i zaoszczędzisz czas, który pochłonęłoby podejmowanie decyzji odnośnie każdego kolejnego kroku.

 

  1. Im mniej posiadasz tym łatwiej to ogarnąć

Mniej przedmiotów w domu, to mniej sprzątania, a mniej sprzątania to oczywista oszczędność czasu. Na inną zaletę posiadania niewielu rzeczy wskazuje japońska guru sprzątania i organizacji domu Marie Kondo. Mówi ona o tym jak na naszą psychikę wpływa otaczanie się tylko tym, co wyzwala w nas iskierkę radości. Pomyśl o ile przyjemniej żyje się w domu, w którym każdy przedmiot wzbudza pozytywne skojarzenia i wesołe wspomnienia. Ogranicz więc liczbę rzeczy, a nie będziesz potrzebowała mnóstwa czasu na sprzątanie. Kiedy już odgruzujesz mieszkanie pamiętaj by na bieżąco wyrzucać zepsute lub niepotrzebne rzeczy. Jeśli planujesz oddawać rzeczy (np. ubrania) jakiejś fundacji to ustał w jakim jednym miejscu będziesz je zbierać. Dzięki temu nie będą się walać po domu, a Ty będziesz mogła zaplanować odwiezienie rzeczy w momencie, kiedy zobaczysz, że zebrało się ich odpowiednio dużo. Rzeczy do oddania możesz zbierać do pudła, kosza lub worka ustawionego w garażu, pralni lub innym dogodnym miejscu w Twoim domu.

 

  1. Wykorzystaj każdą minutę

Przeważnie każdy człowiek ma takie ukryte minutki, których nie wykorzystuje efektywnie. Na przykład jeśli masz 5 minut do wyjścia z domu, to możesz je wykorzystać na rozładowanie zmywarki, albo zdjęcie ubrań z suszarki. Kiedy rozmawiasz przez telefon możesz wytrzeć blat w kuchni, podlać kwiaty albo wstawić pranie.

Znam ludzi, którzy bardzo skrupulatnie planują swoje domowe budżety, ale kompletnie nie przywiązują wagi do zarządzania budżetem czasu. Pozwalają oni uciekać kolejnym minutom, a przecież ich nie da się zaoszczędzić na później. Liczy się każda minuta, dlatego warto produktywnie wykorzystać każdą przestrzeń czasową. Jeśli masz wolne 5, czy 15 minut to zamiast zaglądać na facebooka, zrób coś ze swojej szybkiej listy nice to have. Na tej liście powinny znaleźć się jedynie te czynności, które możesz wykonać maksymalnie w 15 minut i nie są powiązane z konkretnym terminem, czyli takie nice to have (miło by było je zrealizować, ale jeśli ich nie wykonasz to świat się nie zawali).

 

  1. Zawsze kiedy organizujesz przestrzeń, zaplanuj trochę miejsca „na zapas”

Jeśli masz więcej miejsca niż rzeczy, łatwiej jest odkładać rzeczy i je odnajdywać lub znaleźć miejsce dla czegoś nowego. Ale nie traktuj tego jak pretekstu do zbieractwa. Rozumiem, że trudno powstrzymać się przed zakupem drugiej butelki szamponu jeśli cena obniżona jest o połowę. Grunt to mieć miejsce, w którym możesz tę dodatkową butelkę przechować i by było to miejsce właśnie z takim przeznaczeniem. Jeśli bowiem upchniesz ją gdziekolwiek , to możesz zmarnować 15 minut próbując namierzyć gdzie ją schowałaś, lub w ogóle możesz o niej zapomnieć i zamiast wyciągnąć ją gdy szampon się skończy, pójdziesz do sklepu by zakupić kolejne opakowanie. Zapasowe miejsce szczególnie ważne jest jeśli masz lub planujesz mieć wkrótce, dzieci. Uwierz mi, że nie opanujesz napływu zabawek od kochających babć, dziadków, cioć i wujków. Ile z nas ma w domu tzw. bawialnię, która pomieściłaby wszystkie zabawki dziecka? Ja nie mam tego luksusu. Zabawki są więc w pokoju córki i w wielkiej skrzyni w dużym pokoju. Kiedy projektowałam pokój dziecka zostawiłam mnóstwo wolnego miejsca, ale hojność rodziny i znajomych przerosła moje oczekiwania. Oprócz zabawek są jeszcze przecież ubranka, z których dzieci bardzo szybko wyrastają, a jeśli planujesz, lub przynajmniej nie wykluczasz, kolejnego potomka, będziesz chciała zachować ubranka i zabawki na potem.

 

  1. Zorganizuj pokój dziecka

Tej kwestii warto poświęcić osobny punkt. Co bowiem zrobić kiedy zabawki dziecka wylewają się z każdego kąta? Jeśli masz strych lub dobre miejsce do przechowywania, to zbierz część zabawek razem z dzieckiem i pożegnajcie je na kilka miesięcy. Schowaj zabawki na strych (do piwnicy lub garażu), a po paru miesiącach zrób zamianę. Oczywiście wszystko musi się odbyć przy udziale i zgodzie dziecka. Ulubionych zabawek dzieci oczywiście nie wymieniamy. Innym pomysłem na ograniczenie liczby zabawek jest ich dystrybucja. Zawieź trochę zabawek tam gdzie dziecko spędza czas, np. do dziadków, na działkę. Dzięki temu masz mniej rzeczy w domu i jadąc do rodziców nie musisz zabierać ze sobą torby puzzli i lalek. Oddawanie zabawek i ubranek potrzebującym jest bardzo dobrym rozwiązaniem, ale o ile o oddaniu za małych ubranek możesz zdecydować sama, o tyle oddanie zabawek musi być skonsultowane z dzieckiem. Dziecko musi więc być na tyle dojrzałe by zrozumieć, że to co odda już do niego nigdy nie wróci.

 

  1. Użyj wtórnie planu posiłków

Planowanie posiłków mimo, że pozwala zaoszczędzić czas, pieniądze i siłę woli, to jednak zabiera cenne minuty. Dlatego od czasu do czasu wykorzystaj stary plan posiłków. Lista zakupów może wymagać sprawdzenia – w końcu dzisiaj możesz mieć co innego w domu niż np. miesiąc temu. Największym ułatwieniem byłoby powtarzanie co jakiś czas tych samych zestawów dań, ale wszystko zależy od Twojego podejścia do gotowania. Sama lubię poznawać nowe smaki, dlatego pomiędzy znane i lubiane potrawy wciskam coś nowego. Zawsze jednak kieruję się tym, że przepis musi brzmieć pysznie i prosto w wykonaniu. Nieważne jak smaczne jest danie, jeśli robi się je w skomplikowany sposób, to wiem, że drugi raz po ten przepis nie sięgnę.

A jakie są Twoje ulubione sposoby na zorganizowanie?

Czy przeczytałaś już e-book „7 kroków do zorganizowania”?

Swój egzemplarz możesz pobrać klikając

TUTAJ.

 

 

 

Udostępnij lub polub:
FACEBOOK
FACEBOOK
SOCIALICON
Follow by Email
RSS

Przeczytaj również

TIP OF THE MONTH: ZRÓB DOBRY UŻYTEK Z KALENDARZA   Zwykły kalendarz w swej prostocie jest genialnym i mega skutecznym narzędziem zarządzania sobą w czasie. Firmy prześcigają się w tworzeniu wym...
5 POMYSŁÓW NA ROZPOCZĘCIE PRODUKTYWNEGO DNIA PRACY... Jak często przychodzisz do biura i zastanawiasz się: „od czego zacząć?”. Jeśli masz pilne zadanie do wykonania lub poranne spotkanie to wybór jest ocz...
TIP OF THE MONTH: STWÓRZ SWÓJ SYSTEM DLA NOTATEK   Notatka to skrótowy zapis najważniejszych informacji. Notatki robimy na spotkaniach, czytając książki. W formie notatki zapisujemy też nasze p...
OD INSPIRACJI DO PUBLIKACJI, CZYLI JAK UCZYNIĆ BLO... Kiedy półtora roku temu zakładałam bloga wyobrażałam sobie, że blog jest czymś miedzy publicznym pamiętnikiem a zabawą w pisarza. Pomyślałam sobie: ma...

O autorze

GlamMam

Zobacz wszystkie posty
  • http://czytaj-na-walizkach.pl/ Czytaj na walizkach

    Dobra organizacja czasu to wyzwanie, ale warto poświecić kilka minut, żeby potem zaoszczędzić nawet całe godziny:) Co do wtórnego planu posiłku – chyba muszę coś takiego zastosować, mamy już jadłospis, listy produktów, ale taka baza posiłków ułatwiłaby ich wymyślanie :)

    • http://czasglammam.pl GlamMam

      Proste rozwiązania są najlepsze (^_^)

  • https://www.traveloveit.com Kamila

    Moim sposobem jest przede wszystkim minimalizm i ustalenie sobie priorytetow, co jest dla mnie najwazniejsze. Zdecydowanie ponad porzadek i lad klade szczescie i odpoczynek wiec moj dom nie jest przykladem idealnego porzadku, ale mi z tym dobrze :)

    • http://czasglammam.pl GlamMam

      Work-life balance to kwestia bardzo indywidualna. Jedni do pełni szczęścia i harmonii potrzebują mieszkania, które przejdzie test białej rękawiczki – innym wystarczy względny porządek. Grunt to odnaleźć swój złoty środek i żyć zgodnie z nim, a nie zgodnie z oczekiwaniami społeczeństwa. Wielu osobom właśnie ta ostatnia część sprawia najwięcej problemu -Ty jesteś ponad tym – super!(^_^)

  • http://www.szczesliwawbiznesie.pl Dagna | szczesliwawbiznesie.pl

    Super porady! Tylko z zastosowaniem już nie tak kolorowo. Ustalenie priorytetów to dla mnie chyba najtrudniejszy element układaniki.

    • http://czasglammam.pl GlamMam

      Niestety priorytety to podstawa! W moim e-booku „7 kroków do zorganizowania” jest rozdział poświęcony priorytetom wraz z arkuszem do zrobienia ćwiczenia – polecam (^_^)

  • https://www.runoholic.pl Runoholic.pl

    świetny wpis! mam z tym problem, więc do porad postaram się dostosować! 😀

    • http://czasglammam.pl GlamMam

      Trzymam kciuki (^_-)